|
Zalecenie uczestnictwa w TUS. Co możesz zrobić, jeśli szkoła nie daje takich możliwości?
Co możesz zrobić, jeśli twoje dziecko otrzymało zalecenie uczestnictwa w TUS, a szkoła nie daje takich możliwości?

Zalecenie uczestnictwa w TUS. Co możesz zrobić, jeśli szkoła nie daje takich możliwości?

Zalecenie uczestnictwa w TUS – sprawdź jak możesz zadbać o prawo Twojego dziecka.
Kiedy dziecko otrzymuje orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w którym zawarte jest zalecenie uczestnictwa w Treningu Umiejętności Społecznych (TUS), może to być kluczowy krok w jego wsparciu emocjonalnym i społecznym. TUS jest często nieocenionym narzędziem dla dzieci z zaburzeniami rozwoju, trudnościami emocjonalnymi czy problemami w nawiązywaniu relacji. Niestety, zdarza się, że szkoła, mimo takiego zalecenia, nie oferuje możliwości uczestnictwa w TUS. W takiej sytuacji, jako rodzic, masz prawo do podjęcia kroków, które zapewnią twojemu dziecku odpowiednie wsparcie.

Jakie masz prawa jako rodzic?

Zgodnie z polskim prawem, każda placówka edukacyjna, która przyjmuje dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, ma obowiązek dostosować formę i metody pracy do indywidualnych potrzeb dziecka. Jeśli w orzeczeniu zawarto zalecenie uczestnictwa w TUS, szkoła powinna zapewnić taką możliwość. W praktyce oznacza to, że placówka jest zobligowana do zorganizowania odpowiednich zajęć, niezależnie od wewnętrznych ograniczeń.

Co zrobić, jeśli szkoła nie oferuje zajęć TUS?

Jeśli szkoła nie zapewnia zajęć Treningu Umiejętności Społecznych, masz prawo domagać się odpowiednich działań. Oto kilka kroków, które możesz podjąć:

1. Rozmowa z dyrekcją i zespołem specjalistów

Pierwszym krokiem powinno być spotkanie z dyrekcją szkoły oraz nauczycielem wspomagającym lub pedagogiem specjalnym. Podczas takiego spotkania warto przedstawić swoje oczekiwania na podstawie orzeczenia oraz zapytać, jakie konkretne kroki zostaną podjęte, aby zapewnić dziecku dostęp do zalecanego TUS. Możliwe, że szkoła nie była świadoma swoich obowiązków lub brakuje jej odpowiednich specjalistów, jednak w takich przypadkach może sięgnąć po zewnętrzne wsparcie.

2. Domaganie się zapewnienia zewnętrznego terapeuty

Jeśli w szkole nie ma wykwalifikowanego terapeuty, masz prawo żądać, aby szkoła zatrudniła specjalistę z zewnątrz. Jest to zgodne z przepisami, które mówią o obowiązku dostosowania metod nauczania i terapii do indywidualnych potrzeb dziecka. Zewnętrzny terapeuta może prowadzić zajęcia w ramach umowy z placówką edukacyjną, co jest stosowaną praktyką w wielu szkołach, które nie posiadają wystarczającego zaplecza kadrowego.

3. Wniosek o stworzenie grupy dla dzieci wymagających udziału w TUS

Warto również rozważyć złożenie formalnego wniosku o utworzenie grupy TUS w szkole, jeśli w placówce uczy się więcej dzieci z podobnymi zaleceniami. Rodzice mogą łączyć siły i wspólnie zgłaszać potrzebę organizacji takich zajęć, co zwiększa szanse na szybszą reakcję ze strony szkoły. Dzieci uczące się w grupie o podobnych trudnościach mogą wzajemnie wspierać się w rozwoju, co wzmacnia efektywność treningu.

4. Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną

Jeśli szkoła nadal nie podejmuje działań, skontaktuj się z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, która wydała orzeczenie. Poradnia ma obowiązek monitorować realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu i może udzielić dodatkowego wsparcia w rozwiązaniu problemu. Często poradnie mogą również pomóc w znalezieniu odpowiedniego terapeuty lub zasugerować dalsze kroki.

5. Skorzystanie z pomocy prawnika lub rzecznika praw dziecka

Jeśli wszelkie rozmowy z dyrekcją oraz inne działania nie przynoszą rezultatów, a szkoła nie spełnia swoich obowiązków, masz prawo zwrócić się do prawnika specjalizującego się w prawach oświatowych lub do Rzecznika Praw Dziecka. Pomoc prawnika może pomóc w egzekwowaniu należnych dziecku praw.

Dlaczego to ważne?

Uczestnictwo w TUS ma ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka, które zmaga się z trudnościami społecznymi. Dzięki regularnym zajęciom w tej formie, dziecko uczy się:

  • lepszej komunikacji z rówieśnikami i dorosłymi,
  • radzenia sobie z emocjami,
  • rozwiązywania konfliktów,
  • budowania pewności siebie w kontaktach społecznych.

Brak realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu może prowadzić do pogłębienia trudności dziecka, co może negatywnie wpłynąć na jego funkcjonowanie w grupie, zarówno teraz, jak i w przyszłości.

Podsumowanie

Jako rodzic masz pełne prawo oczekiwać, że szkoła zorganizuje zalecany Trening Umiejętności Społecznych dla twojego dziecka. Jeśli placówka nie ma odpowiednich zasobów, powinna zatrudnić zewnętrznego specjalistę lub utworzyć grupę wsparcia dla dzieci, które również potrzebują TUS. Kluczem jest aktywne działanie i współpraca z różnymi instytucjami, aby zapewnić dziecku odpowiednie wsparcie, które pomoże mu w harmonijnym rozwoju.

enkel

Furniture for life

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo