Terapia ręki

Czym jest terapia ręki?

Nieprawidłowy rozwój motoryczny wpływa negatywnie również na rozwój ręki, terapia w tym zakresie opiera się przede wszystkim na usprawnianiu motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców. Terapeuta dobiera ćwiczenia do indywidualnych potrzeb dziecka. Terapię powinna poprzedzać diagnoza, wskazująca u dziecka obszary do pracy. W naszym gabinecie terapia ręki często odbywa się w połączeniu z elementami terapii integracji sensorycznej.

Początkowe ćwiczenia skupiają się na stabilizacji obręczy barkowej i kończynach górnych. W późniejszych fazach terapii przechodzi się do motoryki małej i zdolności manualnych dzieci. Ćwiczenie precyzyjności ruchów dziecka odbywa się poprzez całościowe podejście do postawy dziecka, obejmuje m.in. ruchomość łopatek i stawów kończyn górnych, a przede wszystkim niweluje nieprawidłowości napięcia mięśniowego. W zależności od występujących zaburzeń praca opiera się na wzmacnianiu siły mięśniowej kończyn górnych, stymulacji czucia powierzchniowego lub głębokiego, doskonaleniu zdolności chwytu, doskonaleniu kontroli wzrokowo-ruchowej oraz skoordynowaniu pracy oburącz. Najwyższym stopniem umiejętności motorycznych jakie ręka osiąga jest grafomotoryka – sprawność manualna ręki podczas czynności związanych z pisaniem, rysowaniem.

 

Na czym polega terapia ręki

Terapia ręki to przede wszystkim ćwiczenia całego ciała, a nie samych dłoni i palców. Ręka spełnia prawidłowo swoje funkcje, gdy wszystkie jej elementy tj. kości, stawy i mięśnie działają właściwie oraz zachowana jest ich kompleksowa współpraca. Bardzo istotne jest, żeby terapię postrzegać całościowo i rozwijać świadomość ciała, a nie tylko poszczególnych elementów. Terapia ręki dziecka musi być zaplanowana, kompletna i systematyczna, żeby przynosiła należyte efekty. Nie może polegać tylko na zabawie masami plastycznymi, czy uzupełnianiu szlaczków w liniaturze zeszytu. To proces terapeutyczny, którego dopiero jednym z ostatnich elementów będzie praca przy stoliku z narzędziem piszącym w ręku.

Dla kogo jest przeznaczona terapia ręki

Terapia ręki jest przeznaczona przede wszystkim dla dzieci, u których stwierdzono:

  • trudności o naturze manualnej (wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, nawlekanie koralików, układanie drobnych przedmiotów),
  • trudności grafomotoryczne (kreślą niedokładne szlaczki, nie lubią wycinać, rysować, lepić, rysunki często sprawiają wrażenie niestarannych),
  • obniżony poziom graficzny pisma – litery są niekształtne, kanciaste, nieprecyzyjne, różnej wielkości, wychodzące poza linie, połączenia pomiędzy literami różnej długości, o różnym nachyleniu liter, w dowolnym miejscu litery, odstępy między literami za duże lub za małe, pismo mało czytelne, tempo pisania wolne – trudności z nadążaniem za tempem innych dzieci,
  •  osłabione mechanizmy równoważne (trudności z jazdą na rowerze, hulajnodze, staniem na jednej nodze), niezgrabność ruchową, brak koordynacji ruchowej,
  • zachowanie nieprawidłowej postawy podczas prac stolikowych,
  • wyraźne obniżenie lub podwyższenie napięcia mięśniowego kończyn górnych i obręczy barkowej (nieprawidłowy chwyt pisarski – trzymanie zbyt mocno lub za lekko),
  • ruchy i ich szybkość niedostosowane do zadania, które należy wykonać (są zbyt wolne, albo za szybkie)

enkel

Furniture for life

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo